Dikt dags
ut?
Förlåt för detta inlägg
Uppgift 1
Nyby skola är en mångkulturell skola som byggdes under 90 talet och fick då klasser från årskurs F-9 med plats för 450 elever och de går i, det finns även förskola och fritidshem. I snitt finns det tolv elever per lärare, de yngre barnen har 24 elever i klassen och i de högre går det mellan 28 och 30 elever. De övriga lärarresurserna organiserar smågrupper för elever som kommit efter. Det finns en specialpedagog som är anställd på heltid och en av lärarna arbetar på en speciallärartjänst. Tillgång till kurator, skolsköterska och psykolog finns men kurator och skolsköterska är där på 30 procent och psykologen kommer om hon blir kallad. Det finns även modersmålslärare och en förberedelseklass för de elever som nyligen kommit till Sverige och vars kunskaper i svenska bedöms vara otillräckliga för att klara av att gå i den svensktalande klassen. Modersmålslärarna delar på ett skrivbord i det överbelamrade personalrummet. Längst bort i skolan ligger grundsärskolan och träningsskolan, där är lärartätheten högre än i grundskolan. Det finns uppfart för färdtjänst och taxibilar för de barn som åker färdtjänst till skolan.
Skolan är som jag skrev tidigare mångkulturell och mer än hälften av eleverna är flerspråkiga och det kommer nya elever som inte kan mycket eller ingen svenska. Dessa elever sätts alltså i en förberedelseklass, en av dessa elever är Azeb, hon är olycklig och vill inte gå till skolan. Hon har berättat för sin lärare att hon har svårt för nya miljöer och att lära känna nya människor. Med det i åtanke frågar jag mig om den bästa lösningen för henne är att gå i en förberedelseklass. Det positiva hon får ut av att gå i den klassen är den hjälp hon får med svenskan vilket gör att hon lättare lär när hon kommer till den svensktalandeklassen. Dock vill hon inte gå till skolan och har svårt med sociala kontakter, detta kan bli en svårighet för henne då hon tvingas lära känna eleverna och lärarna ur två klasser på relativt kort tid. Eleverna i den här klassen blir exkluderade från den övriga skolan som är svensktalande (Segregerande integrering) och riskerar att få en identitet som invandrare något som León skriver oftast kopplas till ”problematiska” elever, Azeb kan alltså komma att se sig själv som ett problembarn och det kan även hennes lärare göra. Invandrare är ett begrepp som kan leda till stigmatisering och diskriminering.[1]
[1] Rene Leòn (2001)
Om ni orkade läsa så långt så grattis, ni överlevde! Jag funderar på om jag ska lämna Azeb där eller gå vidare, tror att jag kanske kan skriva om segregerande integrering, göra en koppling till skidmore och gå över till grundsärskolan analys, men det känns sjukt svårt! Dags att äta sen träna nu iaf, problemet får vara öppet till ikväll.
I främmande hus
Minns ni när vi var unga, konstiga och helt pantade?
Godmorgon
tja
lövträd
Sen har jag tänkt på en sak. Vi läser nu om en skola för alla, ALLA ska kunna gå i samma klass oavsett funktionshinder och inlärningssvårigheter. Visst är det en otroligt fin tanke men hur funkar det i praktiken? Som de är nu finns det ingen möjlighet att ett sådant mål ska kunna nås, tycker jag. Det är politikerna som sätter upp de här målen, men hur har de tänkt sig att man ska kunna nå dem när det inte läggs tillräckligt med resurser på skolan?