Dikt dags

Dags att skriva en dikt!
Nu är det höst och fy vad kallt!
men erkänn, är det inte ganska ballt?

Löven som vivlar runt där uppe
retar gallfeber på en snubbe!

Han krattar löv var enda dag
ser inget av sin frus behag

Regnet trummar mot ett fönster
rinner ner och bildar fina mönster

Inne i huset sitter en liten katt
han försöker dropparna få fatt

ut?

Hemskt att man tvingas sitta inne och skriva när vädret utanför är helt underbart! har haft en lunch paus men nu är det dags att börja skriva igen, behövs mycket mer... En bild som jag försökte få att se höstig ut får muntra upp mig!

Förlåt för detta inlägg

Det här tragglar jag med just nu...

Uppgift 1

Nyby skola är en mångkulturell skola som byggdes under 90 talet och fick då klasser från årskurs F-9 med plats för 450 elever och de går i, det finns även förskola och fritidshem. I snitt finns det tolv elever per lärare, de yngre barnen har 24 elever i klassen och i de högre går det mellan 28 och 30 elever. De övriga lärarresurserna organiserar smågrupper för elever som kommit efter. Det finns en specialpedagog som är anställd på heltid och en av lärarna arbetar på en speciallärartjänst. Tillgång till kurator, skolsköterska och psykolog finns men kurator och skolsköterska är där på 30 procent och psykologen kommer om hon blir kallad. Det finns även modersmålslärare och en förberedelseklass för de elever som nyligen kommit till Sverige och vars kunskaper i svenska bedöms vara otillräckliga för att klara av att gå i den svensktalande klassen. Modersmålslärarna delar på ett skrivbord i det överbelamrade personalrummet. Längst bort i skolan ligger grundsärskolan och träningsskolan, där är lärartätheten högre än i grundskolan. Det finns uppfart för färdtjänst och taxibilar för de barn som åker färdtjänst till skolan.

Skolan är som jag skrev tidigare mångkulturell och mer än hälften av eleverna är flerspråkiga och det kommer nya elever som inte kan mycket eller ingen svenska. Dessa elever sätts alltså i en förberedelseklass, en av dessa elever är Azeb, hon är olycklig och vill inte gå till skolan. Hon har berättat för sin lärare att hon har svårt för nya miljöer och att lära känna nya människor. Med det i åtanke frågar jag mig om den bästa lösningen för henne är att gå i en förberedelseklass. Det positiva hon får ut av att gå i den klassen är den hjälp hon får med svenskan vilket gör att hon lättare lär när hon kommer till den svensktalandeklassen. Dock vill hon inte gå till skolan och har svårt med sociala kontakter, detta kan bli en svårighet för henne då hon tvingas lära känna eleverna och lärarna ur två klasser på relativt kort tid. Eleverna i den här klassen blir exkluderade från den övriga skolan som är svensktalande (Segregerande integrering) och riskerar att få en identitet som invandrare något som León skriver oftast kopplas till ”problematiska” elever, Azeb kan alltså komma att se sig själv som ett problembarn och det kan även hennes lärare göra. Invandrare är ett begrepp som kan leda till stigmatisering och diskriminering.[1]



[1] Rene Leòn (2001)

 

Om ni orkade läsa så långt så grattis, ni överlevde! Jag funderar på om jag ska lämna Azeb där eller gå vidare, tror att jag kanske kan skriva om segregerande integrering, göra en koppling till skidmore och gå över till grundsärskolan analys, men det känns sjukt svårt! Dags att äta sen träna nu iaf, problemet får vara öppet till ikväll.


I främmande hus

Vet ni hur svårt det är att plugga hemma hos någon annan? Speciellt när denna någon råkar vara på jobbet... tappat bort det viktigast pappret också. okej nej det har jag inte men ett papper som var till hjälp, så om någon vet vem som skriver om organisatierad differentiering var vänlig ring mig och berätta!
Inatt har jag drömt en  hel massa saker. I början av natten fick jag en massa sms som jag vaknade av men vägrade svara på! Hur ofta drömmer man att man vaknar ur sammasäng som man sover? Har nog aldrig hänt mig. Sen drömde jag att min grannes hund hade sprungit bort. I den drömmen lärde jag mig tre saker: Min granne har hundar! Jag jobbar i en klädaffär och så bode jag göra filmer. Ni borde sett slutscenen i den drömmen, galet bra!
Hade inget roligare att berätta, ni får nöja er :)

Minns ni när vi var unga, konstiga och helt pantade?

Men vi var snygga!
Och Smarta!
Nu slår det mig plötsligt. Har vi förändrats?
Kanske har vi blivit både snyggare och smartare, jag tror det!

Godmorgon

Vaknade ur något som ville utvecklas till en mardröm, massa döda människor och ett spöke. Nu steker jag frukost pannkakor till min syster. Shhhh säg inget

tja

Tänkte bara berätta för er att jag är ekelektrisk, det hade ni inte den blekaste aning om det kan jag slå vad om! under varför man säger "slå vad" Det kan jag slå en apa om hade ju egentligen passat bättre. Vem hittar på alla konstiga saker vi säger? Jag vill hitta på egna, synd att ingen mer än jag kommer fatta...
Nej nu till saken, inte massa babblade. Problemet är att jag inte hade någon sak utan bara flyr pluggandet, det är illa. Jag har ju knappt pluggat överhuvudtaget, hjärnan VAKNA! Kanske behöver något att äta, vem vill komma på pannkaka?
Snart ser det ut så här ute

lövträd

Jag hade tänkt göra ett fint inlägg med en massa fina bilder från djuren på skansen men eftersom jag glömde min kamera så går inte det tyvärr. Istället tänker jag nämna hur otroligt skoltrött jag är! jag vill inte plugga mer nu, det är mycket roligare att jobba. Jag har pluggat hela mitt liv och nu orkar jag inte sitta med näsan i en bok längre. Jag vill kunna komma hem och bara vara hemma för så har jag aldrig haft det. Behöver motivation så snabbt som möjligt för just nu känns det mest hopplöst.

Sen har jag tänkt på en sak. Vi läser nu om en skola för alla, ALLA ska kunna gå i samma klass oavsett funktionshinder och inlärningssvårigheter. Visst är det en otroligt fin tanke men hur funkar det i praktiken? Som de är nu finns det ingen möjlighet att ett sådant mål ska kunna nås, tycker jag. Det är politikerna som sätter upp de här målen, men hur har de tänkt sig att man ska kunna nå dem när det inte läggs tillräckligt med resurser på skolan? 

RSS 2.0